LOADING

Type to search

Ettan Reportage

Distansundervisningens konsekvenser

Rädslan för ökad smittspridning har fått flera stora regioner att förlänga distansundervisning. I tre terminer har skolan i Sverige tvingats att jobba helt eller delvis hemifrån. Detta var bra i början men med tiden blev det svårare att kommunicera med läraren säger Hamid. Den har inte heller gjort gott för den psykiska ohälsan för många elever.  

Korridorerna är tomma. De enda som hörs är telefonen som ringer på i receptionen. Jag och  Hamid sätter oss i hans klassrum. 

Hamid som inte gillar distansundervisning går nu första året gymnasiet och pluggar fordon och transportprogrammet.   

– Det känns så konstigt att sitta i klassrummet idag, säger han. 

Att de vanliga rutiner som jag var van vid inte finns i min vardag längre är den främmande känslan som han känner varje dag.

–  Jag saknar den vanliga och ibland jobbiga rutinen. Jag saknar att vakna upp på morgonen, göra mig  iordning och åka till skolan och vara med vänner.      

Hamid Khodadadi 

Foto: Alireza 

Det är inte bara Hamid som har dessa känslorna. Mina som går sista året i gymnasiet känner samma. 

– Jag har tappat de helt. Jag har inga rutiner kvar, vilket gör att jag inte är lika pigg , säger hon. 

Mina är även hon orolig för konsekvenserna som distansundervisningen kan ha med sig. 

Jag var ledsen och besviken i början. Men framförallt är jag orolig. Orolig för konsekvenserna.  Tänk om det påverkar mina betyg liksom, säger hon.  

 En del menar att en stor generation av ungdomar riskera att få kunskapsluckor. 

I början tyckte Hamid att detta skulle gå hur bra som helst. Men med tiden när uppgifterna blev mer och mer kände han att det är svårt att kunna få en bra kontakt med läraren. 

På plats i skolan är det till exempel lättare att fråga en klasskamrat ”Jag fattar inte det här, hur löste du den uppgiften?”. Den slags spontant kamratstöd blir svårare digitalt menar de. 

Att kunna klara av uppgifter och göra läxor är inte problemet. Utan flera studier pekar på att gymnasieelever mår psykisk dåligt av hemma-varandet och distansundervisningen. 

Jag har mycket stress. Stress över att inte hänga med allt lärarna säger. Dessutom har jag inte tillräckligt och bra kontakt med läraren för att kunna få hjälp i de ämnena jag själv brister på, säger hon.  

Skolinspektion har granskat 225 gymnasieskolor och menar att många elever mår psykiskt dåligt. och halkar efter i undervisningen och problemet blir värre ju längre skolor håller stängd. 

– Distansundervisning skiljer sig mycket från undervisning i skolan , säger Lars Thornberg verksamhetsutvecklare skolinspektion. Det blir mer ensamarbete och mer skriftliga uppgifter. 

Förutom stressen över sina betyg är Mina frustrerad över den sociala isoleringen och saknar den sociala samvaron med jämnåriga. 

– Jag vill gå tillbaka i skolan och få vara i skolmiljön med mina vänner igen, säger både Mina och Hamid.  

Text: Marzia Heydari 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *