LOADING

Type to search

Depression

Är jag deprimerad?

Har du känt du dig nedstämd, trött och orkeslös under en längre period?

Känner du sällan någon glädje?

Har du tappat lusten även till sådant som du brukar tycka om att göra?

Känns vardagen tung och meningslös?

Har du känt dig så här dagligen i över två veckor, då är du med all sannolikhet deprimerad och i behov av hjälp för att må bättre.

Det är viktigt att få hjälp tidigt så att detta inte utvecklas till en svår depression, där du känner dig totalt hopplös och där du börjar ha tankar om att ta ditt liv. Har du självmordstankar behöver du komma i kontakt med en professionell omgående.

Man kan bli deprimerad av en rad olika faktorer, detta kan vara på grund av något svårt som händer i ditt liv just nu, men ibland kan det vara svårt att förstå varför man känner sig deprimerad.

Att bli deprimerad betyder inte att det är något ”fel” på dig som person. Det är väldigt vanligt med depression. Runt hälften av alla människor kommer vid någon tidpunkt att känna sig deprimerad. Det är väldigt viktigt att komma ihåg, att depressioner tar slut så småningom.

Kan jag komma ur min depression?

Med rätt hjälp kan du komma ur en depression relativt snabbt. Det finns både samtalsterapier som kan hjälpa, men även mediciner, såsom antidepressiva medel. Men även andra saker kan hjälpa dig att komma ur en depression. Till exempel att träna, göra yoga, omge dig med personer du tycker om och ändra dina ohälsosamma levnadsvanor, som till exempel att dricka alkohol eller ta droger.

Kan depression kännas i kroppen?

En depression kan också kännas i kroppen. Du kan känna dig svag och energilös. Du kan ha ont i huvudet, axlarna, nacken och/eller ryggen. Det är också vanligt att få problem med magen och matlusten kan påverkas. Även sömnsvårigheter är vanligt.

Men kroppen kan också hjälpa oss att ta steg för att börja må bättre igen. Det finns mycket forskning som visar att fysisk aktivitet (att röra på sig, träning) hjälper att lindra depression.

Det är bra att träna på ett sätt där du både tränar muskelstyrka och kondition. Välj en träningsform som du tycker om och träna 2-3 träningspass i veckan. Har du aldrig tränat eller inte alls känner orken, börja med en liten promenad varje dag, även det kan hjälpa dig att få mer energi igen. Gå helst ut när det är ljust ute.

Vart ska man vända sig?

Till din vårdcentral eller ungdomsmottagningen runtom i landet.

Källor:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *