LOADING

Type to search

Trauma

Vad är trauma?

Trauma betecknas av en eller flera händelser som är överväldigande hemska, upplevelser som känns hotfulla och utgör en stor påfrestning för individen och som kan komma att förändra ens liv och vardag. Det kan handla om en enstaka dramatisk händelse, men kan också vara en del av ett upprepat mönster av flera traumatiska händelser som misshandel i hemmet, upprepade övergrepp eller tortyr. En händelse är i sig inte traumatisk, det är upplevelsen och tolkningen som definierar den.

Många av de människor som råkar ut för en potentiellt traumatisk händelse återhämtar sig på egen hand, medans andra behöver hjälp för att må bättre. Ibland kan trauman resultera i något som kallas posttraumatiskt stressyndrom, PTSD.

Symtom

När man lider av PTSD upplever man ofta det här:

  • Återupplevande av de intrycken (såsom skräck) man kände under händelsen – Genom t. ex. upprepade och trängande tankar, drömmar, flashbacks om det man har varit med om
  • Undvikande – Man försöker undvika tankar, känslor eller samtal som handlar om det hemska man har varit med om. Man undviker aktiviteter, platser eller personer som kan påminna en om situationen
  •  Förändringar i tanke och sinnesstämning ex. minnessvårigheter, självanklagelser, skam, skuld, svårigheter att känna positiva känslor
  • Förhöjd vakenhetsgrad – Svårt att somna, ständigt uppvaknande under sömnen, hyperuppmärksamhet, överreaktion på överraskande stimuli, irritabilitet, vredesutbrott, självdestruktivt beteende.

Trauma och kroppen

När du varit med om trauma så kan du få kroppsliga besvär. Kroppen minns. Vanligt är huvudvärk, ont i ryggen eller andra delar i kroppen som beror på spända muskler, ont i magen/diarré och hjärtklappning. Är du orolig för dessa symptom kan det vara bra att söka vård på en vårdcentral. Oftast är dessa symptom dock ofarliga och beror på att kroppen är på alarmläge och spänd.

Det finns saker som du kan göra för att det ska kännas bättre i kroppen. Fysisk aktivitet kan hjälpa dig att må bättre. Hitta en träningsform du tycker om, på egen hand eller kanske en lagsport? Att träna hjälper till att få en bättre sömn, vilket är viktigt för att kroppen ska kunna återhämta sig. Det kan också kännas som att din relation till kroppen har förändrats, att du inte riktigt känner igen din egna kropp eller har börjat ogilla din kropp. Om du går i terapi hos psykolog så kan det vara ett väldigt bra komplement att gå till fysioterapeut samtidigt, där mer fokus läggs på kroppen och vad du behöver för att trivas i dig själv igen. Fysioterapeuter jobbar på vårdcentraler, men också inom psykiatrin.

Var kan jag få hjälp om jag inte mår bra och vill få stöd för att må bättre?

Det finns en rad olika psykologiska behandlingar (psykoterapier) som kan hjälpa en att bearbeta det man har varit med om. Målet med psykologisk behandling är att skapa trygghet och att hjälpa personen att ta hand om sina känslor, sitt beteende och sina impulser. Genom att bemästra stress, träna på reglering, skapar detta en känsla av egenmakt.

Kontakta din vårdcentral för att få hjälp. Det finns också andra organisationer som erbjuder hjälp, till exempel Röda Korsets Center för Behandling erbjuder hjälp för traumatiserade tortyroffer i olika städer runtom i Sverige, liksom Rädda Barnens Centrum för Stöd och Behandling som erbjuder hjälp åt barn och familjer. Det finns hjälp att få, så ge inte upp.

Egna övningar:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *