LOADING

Type to search

Ångest

Ångest

Känner du en sorts rädsla eller oro i kroppen utan att förstå varför? Känner du dig yr ibland? Känner du att du har en klump i magen eller en tyngd över bröstet? Kan ditt hjärta börja slå hårt eller fortare än vanligt? Får du svårt att andas? Då kanske du lider av ångest.

Det kan vara obehagligt och skrämmande att ha ångest, men det är oftast inte farligt. Oftast känner man ångest när man upplever en viss situation där man inte har någon kontroll över och där man känner en viss rädsla.

Du kan också få ångest av vissa situationer, kanske för att de påminner dig om någonting som har skrämt dig tidigare i livet.

Här är exempel på vanliga symtom vid ångest:

Ditt hjärta slår hårt eller fortare än vanligt.

Du får svårt att andas.

Du känner dig yr.

Du känner en klump i magen eller en tyngd över bröstet.

Du kan börja svettas eller känna dig varm eller kall inuti.

Du kan bli torr i munnen, kissnödig eller dålig i magen.

Du kan känna stickningar eller domningar i händer eller fötter.

Du kan känna dig darrig, skakig eller svag i musklerna.

Långvarig ångest kan göra att man blir känsligare för stress, känner dig rastlös, otålig och lättirriterad. Du kan också få sömnsvårigheter.

Ångest kan kännas så starkt att man tror man ska svimma, tappa kontrollen eller till och med dö. Men man dör inte av ångest.

Stark ångest som kommer plötsligt kallas för panikattack. Att få en panikattack känns mycket skrämmande. En panikattack känns mycket tydligt i kroppen. Det kan kännas som att du ska svimma eller att man har fått något fel på hjärtat. Men det är inte farligt, och panikattacken går över av sig själv.

Den största risken med att leva med ångest en längre tid är att du börjar undvika situationer och platser som riskerar att ge dig ångest. När du börjar undvika sådant som du tror kan ge dig ångest, hindras du från att leva det liv du egentligen vill. Det gör att ångesten förvärras och tar mer plats i din tillvaro.

Om du använder alkohol eller droger för att lindra din ångest finns det en risk att du utvecklar ett beroende. Därför är det viktigt att du lär dig att hantera din ångest på andra sätt.

Ångest och kroppen

Ångest är ofta en mycket kroppslig känsla. När du får ångest kan du till exempel känna att:   

  •  Hjärtat slår hårt eller fortare än vanligt och du kan känna en tyngd över bröstet eller bröstsmärta .
  • Att det blir svårt att andas och få en känsla att du inte får luft.
  • En känsla som att du har en klump i magen, kan bli kissnödig eller dålig i magen .
  •  Att du börja svettas, känna dig plötsligt väldigt varm eller väldigt kall .
  • Att du tappar känsel eller att det sticker i armar och ben, händer och fötter.
  • Du kan också skaka eller känna dig svag i musklerna.
  • Att du bli yr, bli rädd att du ska svimma, tappa kontrollen eller till och med vara rädd att du ska dö.

Träning kan förebygga ångest

Fysisk aktivitet (röra på kroppen, träning) kan hjälpa dig att minska din ångest. När du har ångest har kroppen för mycket energi och det kan hjälpa att göra sig av med en del av den.  Ibland kan det kännas obehagligt att träna eftersom det som händer i kroppen när vi tränar kan likna hur det känns att ha ångest (till exempel börjar hjärtat slå fortare och vi börjar svettas), men det är normala reaktioner på när kroppen rör på sig. Många tycker att det hjälper de att springa ganska snabbt i 15-30 min, 3-5 gånger i veckan. Också annan typ av träning kan hjälpa dig att minska din ångest, gör det du tycker om och prova dig fram. 

Övningar med kroppen för att hantera ångest i stunden:  

  • Närvaroövning:  
  • Sätt dig på en stol och tryck ner fötterna i golvet eller marken och känn efter hur det känns. 
  • Beskriv för dig själv vad som händer just nu. Tillåt dina tankar att vara som de är. 
  • Andas lugnt. Lägg en hand på magen och känn andningen.   
  • Gå ut på en promenad:  Att gå ut på en promenad kan lugna kroppen och minska ångesten. 
  • Ladda ner Safe Place Appen:   Du kan ladda ner Safe Place Appen och prova övningar i den här.
  • · Prova att göra en andningsövning:  
    Här finns två olika andningsövningar som du kan prova:  Övning 1,Övning 2.

Var kan jag få hjälp om jag inte mår bra?

Kontakta din vårdcentral. Ungdomsmottagningar kan också vara behjälpliga. 

 Källor:   

www.1177.se

www.fyss.se

www.rodakorset.se

Previous Article
Next Article

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *